You are currently viewing 1001 Tips Berpantang | 7 Fakta Unik Tentang Plasenta Yang bagus untuk kita Ketahui

1001 Tips Berpantang | 7 Fakta Unik Tentang Plasenta Yang bagus untuk kita Ketahui

Berpantang | keepdara

Plasenta / Uri merupakan salah satu organ yang sangat penting dalam kesehatan kehamilan kita. Sebagai salah satu ‘teman’ kepada janin, plasenta mempunyai banyak fakta unik.
.
Disaat kehamilan, sel-sel dalam tubuh berkembang biak dengan cepat bagi menghasilkan janin dan plasenta. Boleh dikatakan plasenta / uri ni adalah teman hidup untuk janin kita…. Kata org tua tua, kembar dia…
.
Salah satu kehebatannya, tali pusat membawa nutrisi langsung dari plasenta ke aliran darah bayi. Berikut fakta-fakta lain tentang plasenta yang perlu adik adik ketahui:
.
1. Mampu mengatur hormon
.
Diawal kehamilan, hormon tubuh kita mengalami beberapa perubahan dan salah satu perubahan ini adalah dihasilkan dari fungsi placenta.
Plasenta bekerja sebagai kelenjar untuk mengatur hormon-hormon penting dalam proses pertumbuhan dan perkembangan janin. Termasuk hormon yang berkaitan dengen proses penyusuan di tubuh adik adik.
Beberapa jenis hormon yang diketahui dipengaruhi oleh kelenjar plasenta yakni hCg, estrogen dan progesteron.
.
2. Memberi nutrisi untuk janin / bayi didalam kandungan
.
Meski ukurannya tidak terlalu besar, plasenta berperanan penting dalam proses penyaluran nutrisi pada kandungan kita.
Saat adik adik makan, tubuh akan memecah makanan tersebut dan semua nutrisi akan masuk / menyerap ke dalam aliran darah.
Selama kehamilan, nutrisi-nutrisi ini diantarkan ke aliran darah janin melalui plasenta dan tali pusat.
Inilah mengapa Mama perlu memilih makanan-makanan bergizi tinggi saat kehamilan.
Antara nutrisi yang dipelukan saat tumbesaran janin adalah folic asid, zat besi, protein, vitamin dan mineral.
.
3. Bekerja mengalirkan darah
.
Setiap saat dalam kehamilan kita, sejumlah besar darah mengalami pertukaran ketika plasenta memberikan nutrisi untuk janin. Darah ini akan terus diproses untuk menghantarkan nutrisi hingga oksigen kepada bayi didalam kandungan. Bahkan saat adik adik berehat pon, plasenta kita akan tetap bekerja keras melakukan proses ini. Inilah antara sebabnya adik adik sering mengalami kepenatan dan sakit kepala di trimester awal serta trimester kedua.
.
4. Gabungan dari Ibu dan Ayah
.
Saat berlakunya proses persenyawaan, terjadilah proses penggandaan dengan cepat. Gabungan ini kemudian menjadi embrio, lalu membentuk janin dan plasenta.
Maka dari itu, meskipon plasenta / uri ini berada di dalam tubuh adik adik, plasenta juga memiliki bagian dari tubuh Suami kita.
.
5. Menyediakan sistem imun dan melindungi janin
.
Dalam beberapa waktu tertentu, plasenta mampu melindungi bayi dari infeksi selama berada di dalam rahim. Apabila adik adik mengalami infeksi bakteria, plasenta akan berperanan melindungi bayi kita dari infeksi tersebut.
Dalam beberapa kes infeksi virus yang serius, plasenta mungkin tidak dapat memberikan perlindungan yang maksimum..Jadi ragatan / bantuan perubatan akan diperlukan.
Namun jika kita mengamalkan gaya hidup sehat dan selalu menjaga kebersihan, maka infeksi semacam ini insyaallah boleh dicegah.
Selain melindungi bayi dari infeksi, plasenta juga memberikan antibodi untuk bayi sebelum dilahirkan. Antibodi ini nantinya akan menjadi sistem imun pertama bayi saat dilahirkan.
Setelah beberapa ketika bayi akan menerima antibodi dari sumber lain, salah satunya dari air susu ibu.
.
6. Ukurannya boleh membesar
.
Plasenta rata-rata memiliki berat sekitar 470 gram hingga 750 gram, namun ukuran inii boleh menjadi lebih besar jira adik adik memiliki berat badan berlebihan atau obesiti.
Ukuran plasenta juga boleh membesar apabila adik adik memiliki penyakit diabetes. Jadi, amatlah penning untuk memantau pemakanan dan berat badan semasa kehamilan kerana deldin diabetis penyakit penyakit lain sepeti tekanan darrar tinggi boleh mengakibatkan placenta kita tidak dapat bekerja secara optimum. Efectnya proses aliran nutrisi dan oksigen untuk janin tidak dapat dilakukan dengan baik.
.
7. Plasenta boleh ROSAK
.
Sangat punting kita ketahui, meskipon memiliki banyak peranan penting. Plasenta juga boleh rosak. Sebagian besar kerosakan ini dipengaruhi oleh gaya hidup kita saat hamil.
Beberapa perkara yang diketahui dapat merosakkan fungsi kerja plasenta adalar kebiasaan merokok, minum minuman beralkohol, dan penggunaan obat-obatan terlarang.
.
Jadi sila awasi pemakanan kerana pemakanan dan kesihatan kita semasa hamil akan mempengaruhi tahap ketahanan imune anak anak.

#berpantangbynazirafrijand
#keepdara

*sila share info ini tanpa mengeditnya*

yang benar

kak eja

Leave a Reply